@schabname
https://t.me/schabname
عزیزانی که علاقمند هستند به کانال تلگرامی شب نامه به پیوندند، لطفا لینک بالا را کلیک کنند
رسانه ای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، تماس با کانال: خبرها، گزارش ها، مطالب، نظرات و پیشنهاد های خود را از این طریق برایمان ارسال کنید
info@dialogt.org

بیاد جانفشانان ۲۹ فروردین ماه ۱۳۵۴: حسن ضیاظریفی، احمد جلیلی افشار، مشعوف کلانتری، عزیز سرمدی، محمد چوپان‌زاده، عباس سورکی، بیژن جزنی، مصطفی جوان خوشدل و سید کاظم ذوالانواری

بیژن جزنی و یاران
آنان که در راه توده ها به مبارزه برمیخیزند و با دشمنان خلق نبرد میکنند، آنان که تا پای جان به آرمان زحمتکشان وفادار مانند هرگز نمی‌میرند، زنده‌اند و برای همیشه در قلب بزرگ توده‌ها زنده می‌مانند. رفقای شهید حسن ضیاظریفی، احمد جلیلی افشار، مشعوف کلانتری، عزیز سرمدی، محمد چوپان‌زاده، عباس سورکی و بیژن جزنی که در ۲۹ فروردین ماه …

از یک دو قطره تا اقیانوس، سعید یوسف

از یک دو قطره تا اقیانوس
شعر «از یک دو قطره تا اقیانوس» را، که گاهی هم به نام سطر اولش «در ساقه های نازک گندم» شناخته می شود، من در پائیز سال ۱۳۵۰ در زندان جمشیدیه سرودم (کمی پس از اعدام گروه آرمان خلق بود؛ همایون کتیرائی را، که نامش در شعر آمده است، از همین زندان برای اعدام بردند). این شعر در همهٔ زندانها …

میلوش فورمن درگذشت/ دیوانه از قفس پرید

میلوش فورمن
میلوش فورمن، فیلمساز زاده جمهوری چک و برنده دو جایزه سینمایی اسکار، در ۸۶ سالگی درگذشت. کارگردان نامدار برنده جایزه اسکار و خالق آثاری چون «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» و «آمادئوس» در ۸۶ سالگی درگذشت. *** به نقل از هالیوود ریپورتر، کارگردان اهل چک که زادگاهش را به امید رسیدن به آزادی ترک کرده بود و در آمریکا زندگی …

دو یادداشت از شهریار دادور به مناسبت انتشار دو مجموعه شعر "بابرخود ایستادگان" و "زغال از دست من بگیر و بکش چشم هایت را "ـ

زغال از دست من بگیر و بکش چشم هایت را
شادی کمی نیست وقتی خُرده خرده های وقت و بی وقتت را در یکجا به هم می آوری و مجموع شان می کنی تا از آن ها کلیتی بسازی که وقتی پرداخته شد و به هم آمد ، هم بر تو روشن باشد که چه کرده ای و هم اینکه : وقتی به قامت ، در برابر دیگران می ایستد …

به یاد بیژن جزنی و یارانش که در ۲۹ فروردین۵۴ توسط دژخیمان شاه به قتل رسیدند

طرح از گفتگوهای زندان
در۲۹ فروردین۵۴ ⁧#ساواک⁩ ⁧#پهلوی⁩ ۹نفر ⁧#زندانی_سیاسی⁩ را به تپه اوین برد، چشم و دست بسته از۳متری سینه آنان را با رگبار تیر درید.این نوع اسیرکشی را در ابعاد وحشیانه تری، نظام بعدی با قتل بیش از ۴۰۰۰نفر زندانی سیاسی در سال ۶۷ ادامه داد. ‏جزنی این شعر را در زندان برای چریکهای سیاهکل سرود. فکر میکنم خودش و آن ۸ …

همچو حاشیه بر یک زخم: نگاهی به ادبیات عرب در اهواز، یوسف السرخی

عکس توسط نصرالله کسرائیان در سال ۱۳۵۸ گرفته شده است. جنوب تهران
عمیق‌ترین رویکرد مقاومت مردم عربِ اهواز در برابر دیگری/دولت مرکزی از همان ابتدا، زبان بوده است. در سایه‌ی هژمونی زبان فارسی دولت نوظهور پهلوی، که فرهنگ و زبان مردمِ غیرِ فارس را به پرتگاه تاریک و بی‌نشان تاریخ سوق می‌داد، و آن را در حاشیه‌ی زبان و فرهنگ ملی قاب می‌گرفت، شعر تنها جنبش پایدار این مردم به شمار می‌رفت. …

غریبه‌ی کوچک؛ حکایت انسان‌هایی که هنوز غریبه مانده‌اند، مجد عامر

حاشیه نشینان، جنوب تهران، ۱۳۵۷
گاهی اوقات بعضی فیلم‌ها را باید باز دید و درباره آن‌ها نوشت، حتی اگر چند دهه از آن‌ها گذشته باشد. به‌ویژه اگر در مورد بازنمایی اقلیت‌ها باشد. فیلم «باشو غریبه کوچک» یکی از این فیلم‌هاست. اگر آن را ندیده‌اید یا دیده‌اید و از خاطرتان رفته است، توصیه می‌کنم دوباره ببینید. فیلم که اوایل جنگ ساخته شده است، از معدود فیلم …

از مقالات رسیده: داستان "حزب چپ" و عضوگیری های جدید سازمان اکثریت -- ع- شفیق

طرح از گفتگوهای زندان
داستان "حزب چپ" و عضوگیری های جدید سازمان اکثریت ع - شفق اعلام تشکیل یک تشکل جدید به نام "حزب چپ ایران (فداییان خلق)" پس از یک کنگره سه روزه به نام کنگره وحدت در کشور آلمان، بار دیگر ماهیت ضد مردمی سازمان اکثریت را در مقابل چشم همگان قرار داد. نیروی اصلی برگزار کننده کنگره وحدت، سازمان اکثریتی ها …

از مقالات رسیده: زمین بی حاصل - شیدان وثیق

شب نامه
زمین بی‌حاصل  (حقیقتِ حزب چپ ایران (فدائیان خلق چندی پیش سه جریان فدایی سازمانی به نام حزب چپ ایران (فدائیان خلق) تشکیل دادند و این اقدام خود را غلبه بر پراکندگی چپ خواندند. اما آن‌ها در حقیقت پراکندگی را باز هم بیشتر گسترش دادند، چون از یک‌ سو، با عدم اعلام انحلال سازمان‌های خود، فرقه‌ا‌ی دیگر بر فِرَق تا …

ما با دو چشم‌انداز به یکسان محتمل روبرو هستیم- حسن مرتضوی

عکس توسط نصرالله کسرائیان در سال ۱۳۵۸ گرفته شده است. جنوب تهران
چند ملاحظه ۱. مارکس جایی در هجدهم برومر از به روی صحنه آمدن رژیم‌های مختلف حکومت بورژوایی سخن می‌گوید که طی ان اقسام گوناگونش از حکومت سلطنتی، مشروطه و دمکراتیک فقط به جلوی صحنه سیاست می‌آیند تا ناکارآمدی خود را یک به یک نشان دهند. با کمی دست بردن در این توصیف و انتقال آن به شرایط ایران می‌توان چنین …
facebook twitter
MailPoet